Implementace Reformy 3.2.2 NPO – Podpora škol
Reg.č. projektu: 0039/PODSKOL/2023
Název projektu: SPOLU
Na základě Výzvy MŠMT naše škola čerpá finanční prostředky v rámci NPO - podpora škol s nadprůměrným zastoupením sociálně znevýhodněných žáků (Implementace Reformy 3.2.2 Národního plánu obnovy).
Výzva přinesla prostředky ve výši 1 067 480,- Kč na personální posílení pedagogického sboru a podporu žáků dalšími aktivitami - psychosociální intervence, podpora duševního zdraví dětí a žáků, preventivní práce, zážitkové vzdělávací programy pro žáky. Realizace projektu probíhá od září 2023 do srpna 2025.
Hlavním cílem právnické osoby vykonávající činnost školy zapojené v projektu (dále jen „škola”) je zlepšení situace žáků z rodin se sociálním znevýhodněním, zejména v oblastech výsledků učení a wellbeingu. Souběžným cílem je posílení školy jako instituce připravené na práci s těmito žáky a heterogenními kolektivy obecně a jako instituce zastávající respektované místo ve školské soustavě daného regionu. Škola se stává přirozeným partnerem rodin i dalších aktérů pečujících o děti a mládež.
Potřeby školy:
- Navýšení personální kapacity (AP s úvazkem 0, 8) pro větší individuální či skupinovou podporu žáků se sociálním znevýhodněním v těsné spolupráci s třídním učitelem, výchovným poradcem, metodikem prevence i vedením školy. AP cíleně pomáhá žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí, při přímé výchovné a vzdělávací činnosti a při přípravě na výuku. Individuálně podporuje vytipované žáky při orientaci v nabídce volnočasových aktivit. Ve spolupráci s třídním učitelem a výchovným poradcem se podílí na realizaci tranzitního programu (součást ŠVP školy) při ukončování základního vzdělávání, tzv. podpora „ze školy do práce“. U žáků s vyšší absencí či horším prospěchem pak probíhá aktivní spolupráce s rodinou a podpůrnými organizacemi, včetně OSPOD.
- Do výuky jsme zařadili větší rozsah činností vedoucích k rozvoji duševního zdraví a posílení primární prevence a k podpoře rozvoje a upevnění pozitivních vztahů a vazeb mezi jednotlivými aktéry vyučovacího procesu. Realizováno je bude formou klubových aktivit - klub s názvem Bobíci, na jejichž realizaci se podílí i zákonní zástupci.
- Zlepšení přístupu žáků se sociálním znevýhodněním k širšímu spektru aktivit důležitých pro jejich rozvoj a umožnit jim plné zapojení do všech realizovaných činností, rozšířit standartní výuku netradiční, lépe zapamatovatelnou formou. Realizováno je formou jednodenních akcí a výletů.
Cíle školy v rámci realizace projektu:
- Zvýšit podporu žáků se sociálním znevýhodněním ve všech oblastech, nastavit pro ně stejné startovací podmínky, motivovat je více k učení, zlepšit jejich školní úspěšnost, posílit kompetence vedoucí k samostatnému způsobu života a přispět tak k úspěšnému uplatnění na trhu práce.
- Posílit úroveň psychické pohody žáků, vytvořit rovnováhu mezi životními aktivitami a psychickou odolností, zvýšit povědomí o tom, jak pečovat o své duševní zdraví a duševní rovnováhu, a tím se naučit lépe překonávat životní úkoly a výzvy. Motivovat zákonné zástupce k větší spolupráci se školou.
- Podpořit u žáků aktivní jednání, intenzivní učení z prožitků, povzbuzovat v nich pozitivní myšlení, pozitivní emoce a prosociální chování, zlepšit vztah žáků k celoživotnímu vzdělávání, motivovat je ke smysluplnému trávení volného času.